torsdag 12 maj 2011

dagens make-over #11




Så till det hemliga projektet jag pysslade med för ett par dagar sedan ... Mormors trappstol!
Nu har jag snart renoverat varje liten del av mitt mormors-arv och jag tror hon skulle ha gillat min personliga prägel på sakerna. Ni kommer väl ihåg stolarna, och den lilla hyllan?
Nu var alltså det dags för den fina och praktiska trappstolen, som var så där rolig i färgen ju. Så jag tapetserade om den (story of my life) i den här fina tapeten som jag suktat över i ett tidigare inlägg.

Så här gjorde jag:
Jag använde bakplåtspapper för att märka ut storleken på de tre bitarna och klippte på sätt ut mallar, som jag sedan använde för att klippa ut tapetbitar i rätt storlek.
Jag målade bitarna med tapetklister, placerade på rätt plats, och målade sedan ytterligare ett lager tapetklister ovanpå.
Just nu håller jag på att arbeta med själva finishen, och jag använder den här lacken i klarlack. Jag vill ju att ytan ska vara praktiskt och tålig. Den ska tåla smutsiga fötter och diverse kladd som ju hamnar på en möbel som ska stå i köket.
Lacken håller på att torka nu, men det verkar bli ungefär hur fint som helst.
Återkommer i ett annat inlägg med det allra slutgiltiga resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar