torsdag 7 april 2011

inredningsordspråk #2


Våga vanhelga. Livet går inte ut på att få en klapp på huvudet i Antikrundan.


Nu menar jag inte att man ska måla om Mona Lisa "the original" och ge henne en lite mer uppdaterad dress än den där säckiga saken hon har haft på sig sedan renässansen. Men en rokokostol här, eller en moraklocka där. Vilken skada åsamkar man egentligen kulturarvet om man släpper sig själv lös med lite färg och textiler?

Nä, släpp den där rädslan för att du kommer ångra dig om 15-20 år. Man ångrar inte de rokokostolar man målar om. Man ångrar de rokokostolar man inte målar om, säger jag.


P.S
Det är inte jag som har renoverat stolen på bilden. Jag är tyvärr inte så skicklig. Jag har lånat den härifrån, som ett exempel på det förtjusande med att vanhelga, även om jag personligen hade valt en lite mer färgstark renovering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar