torsdag 10 mars 2011

Asiatiska veckan, del 1


Min favvo-tapetserare Cole & Son har just nu en otroligt vacker tapet som heter Geisha.
Nu är jag inte på något sätt för glorifierandet av kvinnors prostitution. Jag gillar vanligtvis mest tapeter av träd, speciellt björkar. Men det här motivet är som ett konstverk i sig, och finns i tre fina färgställningar.
Jag kunde inte välja så jag köpte en meter av varje, så vi lär snart ha japanska glädjeflickor på varje vägg här hemma. Jag kan helt enkelt inte stoppa mig själv när det gäller att göra tapettavlor.
Jag har tidigare gjort dem av taveldukar, som ju är släta och fina och lätta att tapetsera och sedan hänga upp. Ska visa fler exempel senare. Men nu har jag börjat göra dem av stora frigolitblock istället, som man man köpa på byggvaruhus och som jag gissar används för isolering. De blir lite maffigare tavlor då. Blocken kostar cirka 15 kronor för en gigantisk bit som är 6 cm tjock och säkert 120X60 cm stor och som man sedan sågar till i vilken storlek man vill ha tavlan. Spika ett par spikar på väggen där man vill hänga tavlan och "flopp" så trycker man fast frigoliten direkt på väggen.
Just den här tavlan har ännu inte hittat sin plats, så jag har pallat upp den på några volymer av nordisk familjebok så länge.

1 kommentar:

  1. Den tapeten var jag och beställde två rullar av idag :) I färgen brun, ska bli fondvägg i mitt kök.

    SvaraRadera