tisdag 14 juli 2009

Urban gardening...


Jag brukar vara ledig på fredagar. (Och jobbar hårt måndag till torsdag, för att på torsdagkväll börja skramla med vin och utbrista "nu är det helg!" till kanske inte allas förtjusning.)
Jag tillbringar dagen med min son, och det brukar alltid bubbla upp en massa extra svulstiga hemmafrufantasier redan innan frukost. Som häromsistens när jag kände ett betvingande behov av att gå till torget och köpa blommor, och sedan arrangera dem lite snyggt i en vas-i-vas-konstruktion som jag hade sett göras i en blomsteraffär.
Det började så fridfullt. Och visst andas bilden harmoni... Han fick sin egen lilla vas att pyssla med.
Men det fanns en stund när jag själv höll på med en krånglig pion, och sonen ville "hjälpa till" som jag gick från fridfull mamma till hemmafrumonster på en sekund.
Det är vid sådana tillfällen jag funderar över hur hotande hushållsperfektionismen är för vår lycka.
Och jag tycker att alla bör komma ihåg att Martha Stewart faktiskt är skild. OCH har suttit i fängelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar